Cykeldæk

Henter data.

      Cykeldæk 

      Det mest ærgelige og irriterende man kommer ud for som cyklist er punkteringen. Der er intet at gøre, man har bare ikke luft i dækket til at kunne køre og det er oftest når man har travlt eller mens det regner allermest. De punkterfrie dæk findes ikke, men der findes et bred udvalg af muligheder der kan påvirke cykeloplevelsen i den ene eller anden retning.


      Den almindelige citybike

      En citybike skal have et godt allround dæk. Dækket skal være slidstærkt og modstandsdygtigt overfor punkteringer. Samtidig er det dog vigtigt at rullemodstanden i dækket er begrænset, således cyklen ikke bliver for hård at køre på. Det betyder at mønsteret i dækkene ofte er knap så grove og dækkene ikke så brede som man kender det fra MTB verdenen.


      MTB dækket skal kunne stå fast

      MTB dækket skal kunne stå fast i blød forhold. Det betyder at mønsteret i MTB dæk ofte er grove og skaber en god kontaktflade med underlaget, dette ses f.eks. på Vredestien Black Panther. Dette dæk har et groft mønster, for at sikre grebet i underlaget. Ydermere skal dækket være let, have lav rullemodstand, men samtidig være modstandsdygtigt overfor punkteringer. Black Panther dækket imødekommer den lave rullemodstand, ved det faste mønster i midten af dækket.


      Landevejsdækket skal sikre lav rullemodstand

      Det overskyggende mål for et landevejsdæk er at være let og have lav rullemodstand – men samtidig sikre et godt greb med underlaget i forhold til at kunne tage svingene så hurtigt, som muligt. Det betyder at dækkene ofte har minimalt mønster i dækket – hvilket man kan se på dækkene Schwalbe Ultremo eller Zipp Tangente Speed dækket. Disse dæk er mere race-orienterede og hurtige dæk, hvilket også betyder at de er mindre resistente overfor punkteringer. Andre dæk er mere rettet mod træning, f.eks. Schwalbe Durano Plus, og er derfor tungere og har mere rullemodstand – dog holder disse dæk ofte længere tid.


      Inden for de sidste par år har tendensen været at dækkene er blevet bredere og dæktrykket mindre, da de seneste studier på området indikerer, at denne kombination skaber en lavere rullemodstand end man hidtil har set. Det betyder at 25mm dæk er blevet mere almindelige, mens de mere traditionelle og smallere dæk er faldet lidt tilbage på markedet. De bredere dæk kan også resultere i bedre styreegenskaber på cyklen.


      Skal dækket være lukket, med slange eller tubeless?


      Inden for landevej og MTB findes der tre forskellige dæktyper: clincher, tubular og tubeless.


      Clincher cykeldæk – den klassiske løsning

      Et Clincher dæk er et dæk, som dækker over en slange, der indeholder luften dette er den helt klassiske løsning. Fordelene ved dette er at man kan lappe og skifte slangerne hvis man punktere, mens dækket kan blive ved med at køre, til det slides ned. Ulemperne ved dette system er at vægten er relativt høj, da der både skal være et dæk og en slange på hjulet. Samtidig er rullemodstanden en smule højere. Nyere dæk og slanger har dog minimeret denne ulempe betragteligt, hvorfor clincher er den mest foretrukne løsning i dag.


      Tubular – den lukkede ring

      Den løsning man ofte ser hos professionelle hod og i løbssammenhæng er tubular dæk. Dette er en lukket dækring, der limes på fælgen. Luftventilen går ind i denne lukkede ring og luften pustes altså direkte ind i denne – der indgår altså ikke en slange i systemet. Fordelen ved dette er lav vægt og god rullemodstand. Hjulene der er kompatible med dette system er ligeledes lettere. Ulempen er naturligvis at dækket ikke kan bruges efter en punktering. Det skal dog noteres at der findes forskellige lappeløsninger – f.eks. Vittoria Pitstop der skyder skum ind i dækket, sammen med lufttrykket, hvilket går ind og lapper hullet.


      Tubeless – forsøger at forene to verdener

      Tubeless cykeldæk er producenternes forsøg på at finde den gyldne mellemvej for dæk. Det er et system uden slange, men gælder heller ikke som en lukket ring. Dækket skaber et lufttæt rum, hvor trykket skabes. Det kræver dog specielle fælge, kompatibelt med denne teknik. Dækket er lettere en clinchers, men tungere en tubular. Derudover er rullemodstanden også at finde et sted mellem clincher og tubular.


      Kategorier

      ALM Dæk

      Cykelcross dæk

      Hometrainer dæk

      MTB dæk

      Pig dæk

      Racer dæk

      Tubular dæk