Banecykel

Henter data.
    Tilbud

    Bianchi D2 Pista Rammekit

    Vejl. pris: 5.999,00 DKK 3.499,00 DKK

    Tilbud

    Giant Omnium banecykel

    Vejl. pris: 9.999,00 DKK 8.000,00 DKK

    Pinarello pista

    9.999,00 DKK

    RIDLEY ARENA ALU

    12.999,00 DKK

    Ridley Arena carbon

    36.999,00 DKK

      BANECYKEL - simpel og anderledes

      Banecykling har genvundet meget af sin oprindelige popularitet inden for de sidste år. Når man kører på bane, kører man dog ikke på en almindelig racercykel, men derimod på en speciel banecykel. Disse cykler har andre karakteristika og der gælder andre regler for disse cyklers udformning. 

      BANERAMMENS EGENSKABER 

      En baneramme har meget specifikke egenskaber. Målet med en banecykel er, at den skal være hurtig - komfort er underordnet da de fleste discipliner er af kortere varighed - samtidig også grundet, at man på banen ikke skal forcere ujævne stykker, men derimod kører på en ren og glat overflade. 
      Det betyder, at cyklerne ofte har nogle karaktertræk á la det man kender fra TT rammer, hvor aerodynamikken og stivheden er i fokus. Ridley Arena Carbon er et eksempel på en sådan aerodynamisk ramme. 
      Banediscipliner er ofte meget kraftfulde discipliner, hvor der udvikles høj power. Derfor skal cyklerne kunne minimere tabet af kraft så meget som muligt, hvorfor stivhedsværdierne er helt i top på disse rammer. Dette er endnu et kompromis med komforten. Selve geometrien på en banecykel er ofte også en tand mere aggressiv, da man ved at minimere overfladearealet – og deraf vindmodstanden – kan vinde meget i farten rundt i velodromen. 

      BANECYKLENS KOMPONENTER 

      Det er dog ikke kun rammen der adskiller sig fra det man kender fra landevejscykling. Også komponenterne er en smule anderledes, da de ikke har samme udfordringer som på landevejen. F.eks. vil hjulsæt målrettet banecykling være meget stive og derfor ikke være gode på landevejen, hvor de nemt vil gå i stykker ved ujævnheder i asfalten.  
      Hele cockpittet er også utrolig vigtigt på en banecykel, da man påvirker cyklen med stor kraft gennem styret – særlig ved start og i sprint. Derfor er det vigtigt at styret og frempinden er meget stiv og taber så lidt kraft som muligt - igen er stødabsorption ikke et tema inden for banecykling på samme måde som på landevejen – hvilket muliggør høje stivhedsværdier.


      FIXIENS OPRINDELSE 

      Inden for de sidste par år er fixie cyklen – cyklen med ét gear, fast nav og i nogle tilfælde ingen bremser – blevet meget populær som hverdagscykel. Men det er måske de færreste der ved, at denne type cykel har sit udspring i banecykling. På banen har cyklerne således hverken gear, bremser eller friløb. Det betyder, at man skal være meget opmærksom på, at cyklen har en gearing som passer til rytteren - samt naturligvis være optimale til de discipliner man vælger at udføre på banen. Det betyder dog også, at cyklerne ikke er velegnede til kørsel på den åbne landevej, da de hverken er lavet til det eller har sikkerhedsniveau til dette. 
      At cyklen ikke har bremser eller gear får cyklen til at fremstå som meget enkel, som man f.eks. kan se på Pinarello Pista – her er som udgangspunkt tale om en simpel cykel, men med lige præcis de rette egenskaber, der gør den til en super banecykel.