Cross cykler

Henter data.
    Tilbud

    TCX Espoir 26 Effect Black

    Vejl. pris: 5.499,00 DKK 4.400,00 DKK

    Tilbud

    Giant TCX SLR 2

    Vejl. pris: 11.999,00 DKK 9.600,00 DKK

    Ridley X-Bow Allroad

    9.999,00 DKK

    Tilbud

    GIANT TCX SLR 1

    Vejl. pris: 14.999,00 DKK 11.499,00 DKK

    Crockett 5 DISC BK

    11.999,00 DKK

    Tilbud

    Ridley X-Trail A 105 Mix GUL

    Vejl. pris: 13.499,00 DKK 12.999,00 DKK

    Tilbud

    Ridley X-Trail A 105 Mix Kobber

    Vejl. pris: 13.499,00 DKK 12.999,00 DKK

    Trek Checkpoint ALR 4

    12.999,00 DKK

    Tilbud

    Giant TCX SLR 1 2018

    Vejl. pris: 16.999,00 DKK 13.600,00 DKK

    Tilbud

    Giant TCX Advanced SX Grey / Black

    Vejl. pris: 17.999,00 DKK 14.400,00 DKK

    Tilbud

    Colnago Prestige Disk ramme

    Vejl. pris: 19.999,00 DKK 15.999,00 DKK

    Tilbud

    Giant TCX Advanced PRO 2 2018

    Vejl. pris: 21.999,00 DKK 17.600,00 DKK

    Tilbud

    Trek Boone 5 Disc

    Vejl. pris: 25.999,00 DKK 20.800,00 DKK

    Tilbud

    Trek Crockett 7 Disc BL-BK

    Vejl. pris: 26.999,00 DKK 21.600,00 DKK

    Checkpoint SL 5

    23.999,00 DKK

      CROSS CYKEL

      – FUSIONEN AF LANDEVEJSCYKLING OG MTB 

      Inden for de sidste år er cross cykling blevet et rigtig populært alternativ til landevejscykling i vintermånederne. Cross cykling har også oplevet en større fremgang, som værende den sport ryttere fokuserer på – særlig Holland og Belgien har dygtige ryttere inden for cykel cross, der foregår på lukkede baner på en blanding af mudder, grusvej og opbyggede forhindringer. 

      Hvad kendetegner en cross cykel? 

      Selvom cross cyklen har mange ligheder med både racercyklen og mountainbiken er der flere væsentlige forskelle. 

      Hjulene sikrer vejgreb 

      Når man ser en cross cykel på afstand kunne man forveksle den med en almindelig landevejs-racercykel. Kommer man tættere på springer hjul og dæk dog hurtigt i øjnene. Hvor man på en almindelige racercykel har smalle dæk (23-26 mm) uden mønster, ser man på en cross cykel noget bredere dæk (30-35 mm) og disse fås med forskellige grovheder af mønster alt afhængig af forholdene, der skal køre i. I mudrede og bløde forhold vil dækkene typisk have grovere mønster, end det er tilfældet ved hårdere overflader – eksempelvis hvis der køres i frostvejr. 

      Bremserne skal være i orden

      På en cross cykel er der flere forskellige muligheder inden for bremsesystemer - skivebremser, hydrauliske bremser og fælgbremser blandt andet.

      Selvom skivebremser tidligere har været mest populære på mountainbikes er de nu vundet frem og har også gjort deres indtog på landevejscykler - denne ændring har gjort det nemmere at integrere disse praktiske bremser på cross cykler - om de skal være hydrauliske eller mekaniske er op til dig og dine bremsebehov.

      Ligheden mellem racercyklen og cross cyklen gør også at mange af de traditionelle dele kan benyttes på denne type cykel - derfor finder du også cross cykler med de klassiske fælgbremser.  

      Geometrien fra en racercykel

      Da cross cyklers geometri minder meget om racercyklens får du en cykel der er let at håndtere, men som klarer sig bedre i terrænnet i kraft af de grovere dæk samt bremser. De lettere stel og racer-geometrien gør cyklerne nemme at håndtere på de udendørs baner, hvor de bliver brugt ved løb.

      Tag også et kig på vores almindelige racercykler eller vores mountainbikes, hvis en cross cykel ikke var det du søgte

      (U)LIGHEDER MED MTB 

      En cross cykel har mange af de samme behov, som man kender fra MTB, hvilket betyder at der er visse ligheder, men samtidig er de forskellige på centrale områder. 

      Udover dækkene tager inspiration fra MTB, ser man også skivebremser på cross cyklerne. De sikrer bedre bremsemuligheder i uvejsomt terræn og slider ikke på hjulene, på samme måde som fælgbremserne vil gøre i mudrede forhold.

      En af ulighederne fra MTB er dog selve geometrien på cyklen og det faktum at en cross cykel fremstilles til at være forholdsvis let. Geometrien på en cross cykel minder i højere grad om landevejsraceren, dog mindre aggressiv og mere komfortabel for at sikre gode styreegenskaber hen over forhindringer. Cyklerne skal være lette, da en bane ofte indeholder forhindringer eller bakker der ikke kan forceres på cykel. Rytteren skal derfor kunne løbe med cyklen på nakken for herefter at springe på cyklen igen, når forhindringen er passeret. Dette er et trick, der trænes af mange professionelle da en god på-/afstigning af cyklen kan være afgørende til en konkurrence. Da cyklen skal være mulig at løfte og løbe med, er det naturligvis en fordel at cyklen ikke er alt for tung, hvorfor man holder vægten lavere end man kender fra MTB cykler.  

      Gearingen på en MTB vil ofte være lettere, end det er tilfældet på en cross cykel. Det er muligt at køre med elektroniske geargrupper – præcis som det er på landevej og MTB.Geargrupperne på cross cykler er de samme som man kender fra landevejen – blot kan udvekslingen være en smule lettere, da terrænet er et andet. 

      MULIGHEDERNE ER MANGE 

      Mulighederne med en cross cykel er mange. Man kan konkurrere med cross cykling som sin hoveddisciplin, da cross løb også begynder at blive udbredt i Danmark. Derudover kan cyklen anvendes som vintercykel, da den er mere hårdfør end almindelige landevejscykler, der kan have det hårdt i den danske vinter.

      Med en cross cykel har man muligheden for at kunne køre i både skov og på landeveje, hvorfor man kan variere sin træning på en anden måde. Der er ingen tvivl om at en cross cykel er en underholdene og anderledes måde at køre og træne sine evner på. Cykling på en cross cykel kræver en glimrende teknik og kan derfor også udfordre selv erfarne ryttere.