Frempinde

Henter data.
    Tilbud

    Giant Contact SL Stem Alu 8 degrees 31,8

    Vejl. pris: 389,00 DKK 312,50 DKK

    Tilbud

    Giant Frempind OD2

    Vejl. pris: 399,00 DKK 325,00 DKK

    Tilbud

    Bontrager Speed Concept Stem Low

    Vejl. pris: 599,00 DKK 487,50 DKK

    Tilbud

    Giant contact SL OD2 frempind

    Vejl. pris: 799,00 DKK 650,00 DKK

    Tilbud

    Most Tigerlite 3K

    Vejl. pris: 899,00 DKK 799,00 DKK

    Tilbud

    ZIPP Frempind Service Course SL Black

    Vejl. pris: 899,00 DKK 799,00 DKK

    Tilbud

    ZIPP Frempind Service Course SL 17 grader

    Vejl. pris: 999,00 DKK 849,00 DKK

    Pro Vibe Alu aero

    1.099,00 DKK

    Most Ultra Aero 3K

    1.299,00 DKK

    Tilbud

    ZIPP Frempind Carbon SL sprint

    Vejl. pris: 2.029,00 DKK 1.499,00 DKK

      Frempinde 

      En frempind er en mindre del af cyklens helhed, men er utroligt afgørende for at rytteren har en ordentlig position til cyklen. Frempindens primære formål er, at være bindeled mellem styret og selve cyklen. Frempinden sidder monteret på forgaflen, frempinden har altså også afgørende betydning for styreegenskaberne på cyklen. Frempinde er oftest af fremstillet af carbon eller aluminium. Forskellige længder og vinkler på frempindene er afgørende for positionen. 

      Frempindens længde skal være korrekt 

      Frempinde findes i forskellige længder og opgøres i mm. Det er vigtigt at man som cykelryttere får en frempind med den korrekte længde, hvor man opnår det optimale reach i forhold til sin position. Ryttere med for lang en frempind vil ofte skulle strække sig i skuldrene, for at kunne nå styret ordentlig. Omvendt vil en kort frempind ofte resultere i en mere oprejst position og en sænkning af skulderpartiet. Ved den korrekte længde sidder man afslappet i skuldrene og armene, når man placerer hænderne på skiftegrebet(landevej) eller på grebet(MTB). 

      Vinklen på frempinden – aggressiv eller komfortabel? 

      En frempind er ofte vinklet på en speciel måde. Det vil sige at frempinden er vinklet i forhold til cyklen når frempinden monteres. En frempind uden vinkel vil ofte, på en landevejscykel, pege en smule op i luften, da vinklen på forgaflen ikke er lodret set i forhold til underlaget. Derfor vil en frempind der er parallel med jorden, skulle have en mild nedadgående vinkel. Vinklen på frempinden er betydende for om positionen på cyklen bliver meget aggressiv eller mere komfortabel. En frempind der er vinklet mod jorden vil resultere i en lavere position og derigennem mere aerodynamisk. Dette er dog også en hårdere position for ryggen at sidde i. På den anden siden vil en frempind vinklet op, betyde en højere position og ikke have samme grad af aggressivitet. Denne opsætning vil dog være mere komfortabel for rytteren. 

      Frempindens form har betydning 

      Indenfor de seneste år har frempindens form ændret sig for at tillægge specifikke egenskaber til frempinden. Standard formen på en frempind er normalt rund, men indenfor de sidste år er større og firkantede frempinde kommet på markedet. Disse oversized frempinde, f.eks. Zipp SL sprint stem, er målrettede power-fulde ryttere der enten kører sprints eller mindre bakkespurter og derfor påvirker styret med megen kraft fra armtrækket. Denne kraft ønskes ikke at gå tabt, hvorfor de større frempinde ofte er meget stive. 

      Andre frempinde er blevet mere aerodynamiske og er naturligvis målrettet mod TT eller Tri, hvor vindmodstanden er den største fjende. Et eksempel på dette ses på 3T Integra frempinden. 

      Enkelte styrproducenter producere også styr med integrerede frempind i selve styret. Dette sparer vægt og optimerer stivheden i forhold til andre løsninger. Dog minimerer det mulighederne for at tilpasse sin position, da man ikke kan ændre andet end højden på styret. Kan man få et styr der passer til ens position, vil man dog helt sikkert opleve stor positiv opmærksomhed fra træningskammeraterne! 

      Vi føre bla.frempinde fra de kendte mærker som.