Geargrupper

Geargrupper - SRAM, Shimano og Campagnolo

En komplet geargruppe består af kassette, kæde, kranksæt, forskifter, bagskifter, skiftegreb samt bremseklør. En geargruppe udgør altså en stor del af en samlet cykel og er derfor et vigtigt emne at tage stilling til. 

FABRIKANTERNE – DE TRE STORE UDFORDRES! 


Shimano, Sram og Campagnolo er de tre største fabrikanter inden for geargrupper. Alle tre mærker har flere grupper på markedet til forskellige prisklasser – både til racercykler, Triatlon og MTB
Inden for de sidste par år er de dog blevet udfordret af FSA, der har bekendtgjort, at de kommer med en elektronisk geargruppe (indtil videre prøvekørt af Quickstep-holdet) og spanske Rotor har lanceret en hydraulisk baseret geargruppe i samarbejde med bremsefabrikanten Magura (ROTOR UNO). 

GEARING 


Gearing er alfa omega for oplevelsen og præstationen på cyklen. Det kan være katastrofalt at køre i hårdt terræn, hvis gearingen ikke er tilpas let. Hvor tungt et gear er afgøres af udvekslingen mellem klingen på kranksættet og tandhjulet på kassetten. Jo større udveksling, dvs. forskel i antallet af tænder på klingerne, jo tungere et gear er der tale om. Gearingen på en cykel kan altså justeres ved at udskifte kassetten med en der har flere tænder, eller ved at skifte klinger eller kranksæt – f.eks. kan man skifte kranksættet til et såkaldt Compact kranksæt, der er designet til bjergkørsel med mindre klinger. 

HVOR MANGE GEAR HAR DEN? 


Antallet af gear på en cykel afgøres af kassetten. Hvert tandhjul i en kassette udgør et gear. Udviklingen har betydet, at man gradvist har fået kassetter med flere tandhjul og dermed flere gear. I dag fås kassetter med 9, 10 og 11 tandhjul - derfor kaldes en kassette 9, 10 eller 11 speed, afhængig af antal tandhjul. De fleste nyere grupper er med 11 speed, da dette giver mulighed for en bredere spændvidde i gearingen, hvorfor man kan opnå en mere alsidig gearing. En 11 speed geargruppe vil altså have 22 gear muligheder, via de to klinger i kranksættet. 

ELEKTRONISK VS. MEKANISK 


Traditionelt set har geargrupper fungeret ved en mekanisk funktion styret af kabler. Dog har producenterne udviklet elektroniske geargrupper inden for de sidste par år, hvor der ikke er trukket kabler, men blot ledninger der leder et elektrisk signal eller er trådløst ved et bluetooth signal (Sram Etap). 
Både elektroniske og kabelførte grupper har naturligvis sine fordele og ulemper. 

Mekanisk 


Den mekaniske gruppe er ikke modtagelige overfor elektroniske fejl eller kan løbe tør for batteri – omvendt er der flere sliddele, skiftet er ikke lige så præcist og kablerne kan give sig og kræve mere justeringsarbejde. 

Elektronisk

De elektroniske geargrupper er batteridrevet og skiftet styres af en lille motor ved skifterne. Disse justerer ind undervejs, således gearene altid kører optimalt. Skiftene foregår ydermere hurtigere og mere præcist ved elektroniske grupper.

FSA K-FORCE WE elektronisk geargruppe

FSA bryder den monopollignende tilstand, som henholdsvis Shimano, SRAM og traditionsrige Campagnolo har haft på markedet . Det sker, når det allernyeste bud på en elektronisk geargruppe

 
En helt tredje retning er den hydraulisk baserede geargruppe. Rotor UNO er den eneste geargruppe med dette princip og står altså foran sin markedsføring.

Vi lagerføre et stort udvalg af grupper fra CampagnoloSram og Shimano - Læs mere inde på de enkelte producenter og se hvilken der passer bedst til dig.